Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Llita på och tillit

Llita på och tillit

Jag brukar tänka på att även om jag säger att jag litar på folk så gör jag egentligen inte det. Inte helt och fullt.
 
Jag gjorde det förut, eller rättare sagt jag var naiv förut och antog att människor sade vad de menade, inklusive jag själv. Men det är så annorlunda idag och jag har lärt mig att det inte går att lita på människor i sådan hemskt stor utsträckning.
 
Men att inte lita på andra är inte samma sak som att visa tillit till andra. Delvis är det här med lita på andra ett svårt problem för att jag ställer faktiskt en hel del krav på dem. Krav som jag egentligen inte berättat för någon, men de är faktiskt rätt rejält höga. Krav som jag vet om att ingen kan klara av och det är väl där tilliten och hoppet kommer in.
 
Jag lägger tillit på att människor skall få en chans att kunna visa vad de går för och även om de gör mig besviken så kommer jag tillbaka där om och om igen. Det gäller inte bara andra utan mig själv också, jag vet att jag inte ens kan lita på mig själv i en hel del situationer, men jag hoppas och försöker ge mig själv flera chanser. Jag lägger tillit på att människor är människor och de har sina brister och styrkor.
 
För någon månad sedan så träffade jag en pensionär på bussen som skulle upp till sjukhuset, men hade ingen kallelse eller råd att åka så denne frågade mig om ett lån. Denne frågade om extra pengar för att denne inte hade råd att äta och jag bestämde mig för att låna ut 200 kronor till denne.
 
Hela tiden var tanken att de där pengarna kommer jag aldrig att se igen. Jag hade också tankar på att personen nog klarade sig själv och sannolikheten var rätt stor att denne inte hade behövt dessa för att klara sig, men ändå så lånade jag ut dem.
 
Jag träffade på pensionären igen på bussen i torsdags och vi pratade lite. Jag var lite rädd för att påpeka om skulden, men jag gjorde det och denne hade helt glömt bort vem det var som lånade ut, men kom ihåg tillfället och sade att till nästa vecka skulle jag få tillbaka dem.
 
Jag litar inte på att jag kommer att se dem i alla fall, men jag tycker ändå att jag gjorde rätt.
 
Vi får se hur det går, jag kan bli positivt överraskad.