Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Kunskap

Kunskap

Det finns kunskap och så finns det kunskap.
 
Det finns det man vet, det man tror man vet, det man kanske vet och det man inte vet.
 
Om det är sant eller inte är en annan femma.
 
Men egentligen är det väl inte det jag tänkte på att jag skulle skriva om. utan mer om insamlandet av kunskap. I skolan så fick vi en massa ämnen vi skulle läsa om, med väldigt få val från oss själva. Matte, svenska, engelska och alla de där vanliga basämnen som skulle vara bra för oss. Visst gick det lite varierande, med dessa beroende på vem man var och vad man var intresserad av, men nu då.
 
Nu finns det så många sätt att få in inforation och nätet i synnerhet är den vanligaste informationskällan där det är så enkelt att hitta saker som man kan lära sig och använda denna kunskap av.
 
Det är väl där det är extra problematiskt.
 
Även om vi själva inte gör ett aktivt val alltid om vad vi vill lära oss eller inte så händer det så ofta att våra känslor gör det. På gott och ont.
 
Ett bra exempel är problemet och fördelarna med att enkelt kunna hitta olika sjukdomar på nätet. Det är så lätt att jaga upp sig för någonting man inte har och innan man vet ordet av så är man helt plötsligt sjuk i en sjukdom som det är extremt liten sannolikhet att man har fått. Annars kan man också få reda på lite mera som kan få en att lugna ned sig och märka att det kanske inte är så illa utan det är bara att vänta så går det över. En fråga är nog viktigt också när man sluta leta efter mer information eller vilken information som får mest tyngd.
 
Två olika personer kan ha samma problem, men kan komma till helt olika slutsats baserat på sina känslor och rädslor man har. Jag till och med själv kan komma åt vardera hållet, beronede på hur bra jag mådde. Förut var det lättare att öka på paniken än tvärtom.
 
Ett annat exempel är alla de där texterna om rasisistiska eller antirasistiska inlägg. Där är faktiskt ett hett ämne där känslor spelar bra mycket mera roll än vad de flesta vill medge. Där är ett område där man verkligen väljer ut sin sanning och vilka texter man vill läsa. Själv tycker jag inte alls om att läsa de texter som handlar om hur någon speciell blir utpekad för olika hemskheter. Alla de där olika sajterna som avpixlat och liknande undviker jag att tro på.
 
Egentligen spelar det mindre roll om det är sant eller inte, för om jag skulle lyssna och ta in allting som stod där så skulle jag helt klart tappa en hel del hopp. Och utan hopp så skulle jag inte vara jag.
 
När jag tar in lärdom i det här ämnet så prioriterar jag de ljusare historierna. Så som när jag hade mina föreläsningar i skolan där det huvudsakligen var utländska ungdomar så fick jag enormt bra respons från vissa som har en enorm önskan att vara en del av vårt samhälle. Där det var så fullt av oro över framtiden där så många inte alls hade någon kontroll över sin framtid. Där de inte hade någon aning om de ens hade någon i Sverige eller inte.
 
Vilka texter fastnar du helst på. De som visar de mörkare delarna av världen eller de ljusare. Vart tar du in den största lärdomen ifrån. Vilka känslor styr dig när du brinner för något. Stolthet, rädslor, ilskor, glädje eller andra.