Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Vart ångest kommer ifrån (6)

Vart ångest kommer ifrån (6)

Jag läste en fråga på en annan blogg person frågade sig själv vartifrån ångesten kommer ifrån, när man har det direkt när man vaknar utan att man ens hunnit tänka på någonting. Vartifrån ångesten egentligen kommer ifrån.Dags att göra ett försök i alla fall, säg gärna till om det finns andra saker jag inte tänkt på eller om det skulle vara fel enligt era erfarenheter.
 
För det första så är det väldigt stor skillnad på vad som skapar ångest mellan person till person och hur den visar sig. En sak kan vara väldigt viktig för en person och helt oviktig för en annan.
 
Det finns den tydliga ångesten. Den som man vet direkt vart ifrån den kommer ifrån. En vanlig orsak till sådan här är oron över ekonomin en annan är de personer som man bryr sig om. Exempel är stora lån som man inte vet hur man skall kunna betala tillbaka. Oväntade händelser så som bilen slutar fungera och oväntade kostnader som man inte har råd med. Ifall någon man tycker om ligger på sjukhus för någonting allvarligare. För dessa saker så är det i alla fall enormt svårt att släppa ångesten även ett bra tag efter.
 
Det finns de mindra sakerna som tillsammans ger en hel del ångest. Som att inte hinna till arbetet eller andra möten i tid. Oro över att bussen eller bilen inte skall gå som det skall eller att inte hitta fram till en plats. Oro över att man inte har hunnit med allting som man har en önskan att hinna med. Sakerna här kan vara oändliga till antalet och de flesta ger inte särskilt stor ångest om den inte är väldigt viktig för dig. Oftast är det inte bara en sak som ligger och trycker. Så som att om du är försenad till ett möte så tar det längre tid och sedan måste du handla och sedan så måste du göra mat och sedan måste du hämta barnen i tid och så vidare.
 
Att vara sen till mötet är en sak som påverkar så mycket mera. När man är på väg till mötet så ser man bara att det är just mötet som man oroar sig för, men egentligen så minns man allt det där andra vilket ökar på ångesten bra mycket mer än vad man egentligen tänker på. Om du bara hade ett möte att gå på så hade stressen varit bra mycket mindre. Jag själv har märkt vid dessa problem att det blir faktsikt lättare om jag identifierar alla problem. Det blir så mycket lättare om jag tar bort de som jag har i min ångest, men egentligen inte behöver ha där. Även om jag inte kan ta bort någonting så känns det lite lättare att kunna se varför det är som det är.
 
Sedan kommer vi till den osynliga ångesten. Den som är grunden till mitt och alldeles för många andras problem. Den som gör att jag aldrig riktigt kan bli lugn. Den stress som alltid finns kvar när jag vaknar på morgonen eller går och lägger mig på kvällen. Den som kommer bara för att man har haft den så länge. Så som när man har levt på soc-pengar under hela sitt liv och får lön så spelar det inte så stor roll att man har en massa pengar till övers. Det tar lång tid innan man kan känna sig säker. Jag har haft lön i fyra år i sträck och kunnat spara lite grann, men fortfarande så känner jag mig inte säker. Oron finns alltid där även om jag vet att jag har kvar en hel del av månadslönen.
 
Oron för att vakna upp är någonting som alltid funnits där och alltid kommer att finnas där. Kanske kan det vara så att man drömt någonting eller bara sättet att vakna upp påminner min kropp och hjärna om att jag har vaknat upp så många gånger på samma sätt. Paniken som jag tidigare har skrivit om är så djupt rotad i kropp och själ så att man själv ser den inte, men den finns där.
 
Finns det något sätt att träna bort den osynliga ångesten på?
 
Svaret är ja, men det beror på så många olika saker. I första hand tid och det är så olika på vem du är och vart du är. Det gäller att sakta men säkert minska den tills förhoppningsvis innan man vet ordet av så är den borta. Inte för att jag tror att den helt försvinner eftersom det alltid händer nya saker och i mitt fall är den rätt djupt fast, men det kan bli lättare. Mycket lättare.
Ida

Intressant! Så skönt att du har jobb o bättre ekonomi nu. Oron släpper nog mer o mer för dig.

Svar: Så länge det går åt rätt håll. Det är så lätt att hamna bakåt igen, men jag gissar att du vet själv hur det kan vara.
Ola Svanström

Matilda Berlin

Vilket galet bra inlägg!
Jag lider själv utav just den där osynliga ångesten. Hatar verkligen att vakna och må dåligt utan att ha en enda susning om varför. Varför man känner sig låg... Varför man känner sig deppig... Varför man har den där klumpen i magen...
Så riktigt, riktigt bra skrivet!

Svar: Tack så mycket. Jag hoppas att den kan hjälpa dig.
Ola Svanström