Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Social dans

Social dans

I förrgår följde jag med på en vad som var kallad för social dans för första gången.
 
I ärlighetens namn så hade jag innan jag stod beredd att åka iväg tänkt på vad detta tillfälle skulle innebära. Jag ville bara ut och sedan var det allt.
 
Det är en av mina gamla skyddsmekanismer. Att tänka så lite som möjligt över ett tillfälle och sedan brukar det gå som det går. Oftast inte så hemskt bra.
 
När det var dags att åka så märkte jag hur lite jag andades, men annars var det inte så illa.
 
Vi km fram ungefär en halvtimme efter de hade börjat och att se de andra som redan var där fick tankarna att riktigt börja komma igång.
 
Första tanken var att jag har så långt kvar att lära mig innan jag kommer upp till den nivån att dansa där ute skulle kunna vara en komfortzon för mig.
 
Andra tanken var att det där var en zon jag riktigt skulle vilja kunna bli komfortabel i. När jag såg dem snurra runt på dansgolvet så kom tanken till mig när min systerson var liten. När jag äntligen kunde vara mig själv utomhus för att jag hade ett barn att vara med. Där jag inte behövde bry mig om att vara politisk korrekt. Där det fanns någon som bara var glad när jag var glad.
 
Att tanken över att detta kommer bli en plats där jag kan bara vara utan att i framtiden oroa mig över mig själv sågs som en möjlighet jag aldrig trodde någonsin skulle kunna vara möjlig. Denna känsla var väl den som gjorde att känslan jag fick igår blev möjlig.
 
Jag dansade lite grann med några jag kände och jag klarade inte av att fråga upp någon. Det hinder som alltid funnits inom mig var synligare än vad det varit på länge och orden kunde inte bara komma fram.
 
Det var två låtar för bugg och två låtar för foxtrot och sedan började det om igen.
 
Bugg har jag bara gjort sex gånger än så länge, men när jag testade och tittade runt så kändes det som om det har gått bra under rätt kort tid för mig. Jag kände mig rätt nöjd, men som sagt så krävs det mer träning av olika variationer. Jag har lite tunt material än så länge. Jag vill kunna variera mig så mycket som möjligt. Dessutom var dansen inte riktigt lika som det vi lärt oss, utan mycket friare.
 
När det gäller foxtrot så  har jag aldrig tidigare testat på detta och det är en dans som är som tryckare. Det verkade rätt enkelt, men också en helt ny träning för mina sociala egenskaper.
 
Fastän jag inte kände mig redo ännu så är jag hoppfullare än någonsin att det här kan bli någonting riktigt bra för mig. Att det här kan vara en bra mycket bättre terapiform för mig än vad jag tidigare hade trott. Att jag i framtiden kommer att få bort de hinder inom mig som gör att jag inte vågar fråga upp någon. Samtidigt så vill jag inte att det skall bli en annan typ av flykt. Imorgon är det ny träningstillfälle där jag också kommer att anmäla mig till foxtrot och jag tror att det kommer att bli riktigt bra.
bugg - dans - foxtrot - social fobi - social träning
Aaa

Du gör det jättebra! Jag lärde mig foxtrot nästan på en gång (inte så bra förstås men det funkar någorlunda) men bugg är för fasen helt omöjligt. Inte så ofta jag dansar dock.

Svar: Att räkna och röra på sig känns väldigt svårt för mig. Om jag kan slappna av så ordnar det sig nog.
Ola Svanström