Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Öppna upp sig / #metoo

Öppna upp sig / #metoo

En jag känner skrev ett stort inlägg om sitt tidigare mående och sitt liv på facebook idag. Om hur den psykiska ohälsan och andra saker hade påverkat dennes liv tills idag. Om skammen över att bara överlevt och inte kunnat gjort bättre ifrån sig än vad denne kunde med sitt liv.
 
Jag vet inte riktigt alltid vad jag skall säga, men jag blir faktiskt riktigt stolt över den människa som vågar öppna upp sig till omgivningen. Om att en person äntligen säger nej till skammen som egentligen bara är så destruktiv. Om att personen tar steget ifrån att bara gömma sig till att visa att här är jag och jag är lika värdefull som alla andra. Det här har hänt mig och jag vill inte att det skall kontrollera mig längre.
 
Det får mig också att tänka på #metoo kampanjen.
 
Jag läste i någon bok en gång förut att varannan kvinna hade blivit våldtagen eller sexuellt utnyttjad i sverige och det kändes som en enormt hög siffra. Men efter vad jag har lärt mig av många kvinnor jag har träffat eller pratat med att den här siffran är nog inte så hög i alla fall. Det finns en enorm skam bakom det här och jag har alltid tyckt att det är enormt viktigt att berätta att det här finns. Att anmäla eller säga att det här tillåter jag inte.
 
Det handlar inte om utlänningar som kommer hit utan det kan vara vem som helst. Dina vänner, syskon eller förälder. Det är huvudsakligen män som gör sådant här och alldeles för ofta tar det inte på allvar. Jag har hört om vänner och släkt som vägrat att tro på den som kommer ut och berättar och skyller bort att så kan det inte vara. När man läser hur det är i skolorna så verkar det illa, men genom att höra historier om hur det var förr så var det ännu värre. Även när det inte var lika många utlänningar som kom från så kallade hemska kulturer. I Sverige så verkade det som jättemånga visste, men ingen gjorde något. Man fick inte prata om sådant.
 
Men man måste prata. Man måste säga att det här är inte rätt. Om flera vågade säga till att det här har hänt och det är inte ok så skulle ni nog bli fantastiskt överraskade över hur många det är. Jag skulle nog gissa på att om hälften råkat riktigit illa ut så har nog nästan varenda kvinna i Sverige blivit sexuellt trakasserad. Jag har svårt att se att någon skulle kunna helt komma undan det.
 
Den person jag tycker har gjort det jag känner mig mest stolt över att ha råkat ut och blivit överfallen och råkat illa ut har faktiskt gått ut i tidningarna om det. Det var ett tag sedan nu, men jag tycker det är så imponerande av denne vågat gjort det. Att göra någonting som måste vara så hemskt och skrämmande men samtidigt säga att jag tillåter inte det här gör att jag respekterar denne en hel del.
 
Jag har läst många gånger om att män ska ta sitt ansvar över det som händer och jag vet inte alls hur jag skall kunna göra någonting förutom att stötta dom som råkat illa ut och uppmuntra dem att ta plats. Var inte rädda eller skämmas. Desto mer som vågar säga någonting, desto mindre ensamma blir ni.
 
När jag levde i min bubbla så trodde jag aldrig att det kunde vara så här illa, men jag är ute nu och jag är så ledsen att det är som det är. Jag har skrivit förut några gånger någon mening om att jag lärt mig om hur mörk världen egentligen är så är det, just detta jag menar.