Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - När räcker det

När räcker det

Då börjar jag från början.
 
1:a april så blev jag anställd under arbetsmarknadsenheten ung och den dagen så då gick jag till min nya arbetsplats.
 
Jag behövde dock skriva under ett anställningsavtal, men det drog ut på tiden. Dagarna gick och jag började bli mer och mer fundersam över när det skulle bli dags och oron över att faktiskt inte bli anställd. Men jag fick reda på att oroa dig inte du är anställd från början och jag litade på detta.
 
I slutet av april så kände jag mig tvungen att verkligen få fram att det skulle bli klart och när pressen kom fram så fick jag äntligen skriva under pappret och med en hel del stress så var jag anställd från och med första april. Men eftersom det tog sådan lång tid så blev det ingen lön för första månaden, men eftersom jag hade så jag klarade mig så var det ok med mig.
 
Chefen där sade att det kommer att komma lön som vanligt nästa månad och då blir det dubbelt. De andra var tvugna att skriva under närvaro och jag frågade behöver jag inte göra detta. Nej då du har en annan typ av anställning så det behövs inte. Och jag litade på detta.
 
Nästa månad fick jag lön endast för den första månaden, men inte den andra så jag fick lov att höra av mig till chefen och då visade det sig att jag visst var tvungen att skriva närvaro.
 
Sedan kom juni och det var dags för semester. Jag frågade minst en gång för att vara på den säkra sidan att jag verkligen får ta semester och jag behöver inte vänta till nästa år och då blev svaret ja visst ta semester. Man måste ha ett visst antal dagar semester per år som man inte får spara. Så jag tog ut semster.
 
När nästa lön kom så fick jag normal lön för alla dagar utom de femton dagar jag har haft semester. Säkert 6000 kronor mindre.
 
Jag sköt upp en hel månad att prata med chefen för att jag hade svårt att klaga igen och jag hade fortfarande så jag klarade mig. Men när jag gjorde det så fick jag svaret att det kommer att ordna sig denne skall höra av sig till lnekontoret och sedan ringa igen.
 
Tiden gick och sedan bestämde jag mig för att höra av mig, Men då fick jag svaret att det inte var klart och att denne skulle höra av sig på måndagen förra veckan. När det var fredag så ringde jag för att höra hur det gått och det var inte klart ännu.
 
Idag fick jag samtalet från denne och det blev det som jag oroade mig för i början. Jag har ingen som helst rätt till semester i år utan det kommer nästa år. Sedan pratade denne om att jag skulle få 24 dagar semester till nästa år, men jag har väl rätt till 31 för min ålder. Vad händer med de femton dagarn jag var borta nu då. Räknas de som om jag har struntat i jobbet vilket gör att jag förlorar semesterdagar extra.
 
Även med allt detta så är jag inte arg. Inte ens i närheten. Jag är inte ens besviken, utan kan förstå att det mesta beror en hel del på antaganden. Lite tankar är nog på att jag borde ha kollat närmare på allting själv.
 
Men jag litade på att de visste vad de höll på med. Jag gissade på att de hållt på en hel del med detta förut att jag när jag frågade frågor som jag fick svar på var att de var så som de sade.
 
Hade jag inte sparat en del så hade jag mått hemskt nu. Det hade varit en fruktansvärt jobbig situation och jag undar hur jag hade agerat i sådant fall.
 
Den enda tanken jag har nu är att jag kanske borde kolla med facket för att höra med dom. Det var en tanke som en annan hade när det var problematiskt förut, men det kanske är dags att göra något nu. Det får väl inte gå till så här, för det finns nog många fler än jag som litar på vad de blir tillsagda. Jag skall väl inte behöva vara en som skriker och blir förbannad så att saker händer.