Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Optimism mot realism

Optimism mot realism

Jag tror inte det finns någon som kan undvika att höra att man skall vara positiv eller tänka optimistiskt i allehanda situationer. Att höra hur man skall tänka så ordnar sig allting.
 
Jag tror också de flesta kan nog medge på hur mycket en positiv inrikting gör så många saker och ting lättare, men ibland så ligger man där det är omöjligt att se det positiva i saker och ting. Kanske till och med allt.
 
Realism å andra sidan blandas alltför ofta ihop med negativitet och att vara realisistisk är samma sak som att vara negativ. Att när man tittar på en sak och antar att allt kommer att gå och helvete och så är sedan allt kört.
 
Men realism behöver inte alls vara negativ de flesta gånger. Det finns en sak i livet för mig just nu som jag är helt säker på kommer att gå åt helvete och jag har en rejäl oro inom mig om vad som kommer att hända efter detta. Det känns som om jag måste ha en realistisk tanke om vad som kommer att hända, men samtidigt så påminner jag mig själv om att inte vara helt negativ.
 
Att gå runt och oroa mig för det som händer hjälper mig inte alls. Jag har fortfarande en realisitsk syn på det hela, men jag försöker tänka på att det kanske ordnar sig. Även om det inte ordnar sig så är det synsättet mycket mer stärkande än det andra.
 
För min egen skull så försöker jag se det så optimistiskt som möjligt för alternativet är inte alls särskilt attraktivt. Även om det inte fungerar riktigt och jag känner mig stressad nästan hela tiden så ger det mig styrka i vissa tillfällen, för i tiden så hade jag nog inte klarat av det på samma sätt och mått mycket sämre, men någonstans inom mig finns fortfarande ett hopp som inte skulle funnits förut.