Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Hjälp till vid ångest eller rädslor

Hjälp till vid ångest eller rädslor

Jag fick frågan idag om vad det var som gjorde att jag hade så lätt att få bort paniken hos en person som jag känner. Vilket har fått mig att börja tänka efter vad det är som jag gör eller vad det är som jag säger som verkar fungera för de som jag varit där för. Nästan alltid har det handlat om att jag varit i telefonen, vilket gjort det omöjligt att hålla om någon eller på annat sätt vara stödjande.
 
I första hand är det väldigt stor skillnad på hur mycket jag känner personen. Att hitta vad jag kan eller inte kan säga vid dessa tillfällen. Desto bättre jag känner personen, desto lättare går det. För att hjälpa är väldigt individuellt, men jag tänker i alla fall på några viktiga punkter som jag tror fungerar för de flesta.
 
Sedan är det hur mottaglig personen är. Ibland har det varit nära nog omöjligt för mina ord att höras av den andre. Om personen inte alls vill höra eller orkar höra så försöker jag undvika att pressa. Här är nyckelordet sakta och försiktigt. Ibland kan det räcka att bara vara tyst och låta personen minnas att det finns en i närheten för en. I dessa fall är det lättare att prata efteråt om hur det varit så att det kanske kan bli lättare nästa gång.
 
När personen är mer öppen så finns det några grundläggande saker som jag är noggrann att ta fasta på.
 
Det första är att jag kan ha fel. (Det är här det är som svårast, eftersom det är en sådan svår balansgång). Oavsett vad jag själv har varit med om så är den här individen annorlunda och rädslorna är annorlunda. Jag kan bara anta eller gissa mig fram till hur det känns. Alltid vara beredd att backa en smula, men ändå inte ta bort de ord jag har sagt. Ofta så brukar jag lägga till framför en fråga att jag bara gissar.
 
Det andra är att inte bortförklara känslorna. Det är inte orsaken till varför det är som det är som är problemet. Det är känslorna i sig. Att ha panik över att sett en svart katt, så är inte katten problemet utan rädslorna för att man har sett katten. Det som händer på insidan är verkligt och kontrollerande. Även om jag kunde göra någonting åt katten så finns det många svarta katter i världen. Dessutom så räcker oftast tanken över att de finns där ute för att rädslorna skall komma. Skulle man utrota alla svarta katter så spelar det ingen roll. Du kommer inte kunna övertala personen att katterna är borta.
 
Det viktigaste jag brukar påminna om är att det går över. Personen har med största sannolikhet haft dessa känslor förut och den kommer att ha dem igen. Ljug inte och säg att det här är sista gången. Att efter detta så är allting bra. Personen skulle aldrig tro på dig och jag tror inte du skulle göra det heller. Även om du kan hoppas så kommer personen inte ha förmågan att göra detta. Försök undvika lögner så långt det bara går. Även sådana som kan verkas vara positiva.

Vara positiv och rak. Då menar jag inte överdrivet positiv och bara säga att allt ordnar sig. Det handlar mer om att berätta hur allt ordnar sig. Att påminna att även om den svarta katten kommer att komma förbi din lägenhet varenda dag så kommer personen att klara av det. Att idag så kanske tanken på katten vara en grund till dennes rädslor så är väl målet kanske att denne skall kunna se på katten och inte bry sig. Eller åtminstone att bry sig mindre. Se hur personen kanske vill eller skulle vilja hur det såg ut.
 
Sedan är det en hela en riktig balansgång eftersom personen är väldigt känslig vid det här tillfället. Jag brukar försöka undvika att skämta, vilket kan tas väldigt fel. Det är så skrämmande, när man själv är så orolig över att säga fel saker så att det kan förvärra allting. Men även tystnad kan prata för sig själv och kan bli fel det också.
 
_________________________________________________
 
Jag hoppas att de här tankarna kan hjälpa.
hantera rädsla - hjälp - hjälpa andra - rädslor - ångest
Timeoftiger

Bra råd!

Timeoftiger

Och att man inte är ensam. Det är det bästa. Alla behöver vänner omkring sig.