Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Ärlighet

Ärlighet

Det är sådan skillnad på ärlighet och ärlighet.
 
Det är så lätt att vara ärlig när ingenting står på spel. När man inte har någonting att förlora.
 
Men under hela mitt liv så har det funnits känslan över att jag har haft allt att förlora. När allt betyder det lilla som fanns så var bedrägeriet där. Särskilt självbedrägeriet.
 
Men i samband med att jag har börjat mått bättre så har ärligheten börjat visa sig.
 
Att vara ärlig mot mig själv och min omgivning är mer skrämmande än någonting annat. Det har funnits många gånger där jag varit vettskrämd över någonting jag har skrivit eller någonting jag har sagt. Under dessa tillfällen så spelade det ingen roll hur sant eller hur riktigt jag tyckte det var.
 
Men ändå så fanns alltid murar kvar. Alltid någonting som jag inte vågade säga. Någonting som jag önskade jag kunde säga. Någonting som jag ofta trodde att jag borde säga, men ändå inte kunde för att undvika osäkerhet.
 
Desto mer jag började umgås och bry mig om andra människor desto tydligare visade sig dessa murar. Desto mer fanns där på spel att förlora.
 
Under den senaste tiden så har jag faktiskt börja att riva dessa murar. Att riskera de jag bryr mig om genom att försöka få ut de tankar som gör det svårt för mig att verkligen klara av att vara vän eller ha något typ av riktigt förhållande med andra. Att verkligen våga lita på andra fullt ut med mig själv.
 
Det är så svårt att släppa känslan över att om jag berättar så kommer jag förlora allt det jag har fått. Att om jag litar på dem så kommer jag att lämnas kvar ensam och bruten. Känslan över att vara svag eller ha tankar som jag inte borde ha. Känslan över att gå över den osynliga gränsen som skulle bara få mig att gå sönder.
 
Men jag har märkt att så verkar inte vara fallet. Även om jag inte sov så hemskt bra i natt så tror jag att det var väldigt lång tid som jag var så avslappnad som så här. Jag har minne av att jag har haft den där avslappnade känslan förut, men jag kan inte minnas när.
 
Kanske det här är övergående. Men kanske inte. Jag har känslan att det kommer att göra mig säkrare i allmänhet.
Timeoftiger

Ärlighet och integritet är inte varandras motsatser. Man kan ju ha lite distans utan att ljuga för det, om det känns att man inte är redo att lämna ut sig helt. Förstod jag rätt?

Svar: I det stora hela så är det så. (även om jag inte riktigt har koll på ordet integritet). Att det är dags att våga lämna ut mig för de som är viktiga för mig och som jag inte vågat göra det mot innan.
Ola Svanström