Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Sockerberoende

Sockerberoende

Jag har skrivit lite grann i förbifarten om mitt sockerberoende och hur svårt jag har att bara äta lite grann. Att varje gång jag köper godis så slänger jag i mig det på kort tid och kan inte spara någonting alls tills senare. Att förut så drack jag en och en halv till två liter cola varje dag och åt godis. När jag slutade med colan så var det för en flickas skull, men i samband med det så ökade mitt godis-ätande.
 
Jag spenderar ungefär trettio kronor per dag på godis vilket blir ungefär 900 kr i månaden. Jag lyckades gå ner femton kilo när jag slutade med colan, men har fastnat på en stadig vikt på runt 106 kilo. Jag skäms över den siffran, men att sluta med godis är inte lätt.
 
Jag har märkt att när jag är intresserad av någon så äter jag mycket mindre när viljan att förbättra sig för någon annan sätter fart. Jag har försökt tänka på der för min egen skull, men med ett litet skratt inser jag att det aldrig har fungerat. Jag har tänkt på att jag skulle skriva om att jag försökte att sluta, men jag vill så gärna inte ljuga, när jag ändå vet att jag skulle aldrig klara av det.
 
Jag har aldrig tyckt att sluta för hälsans skull varit något skäl. Jag vet ändå inte om jag kommer att dö imorgon av att bli överkörd av en lastbil så varför ens försöka. Godis har alltid varit en njutning för min del och kommer nog alltid att vara det.
 
Jag har önskat att sluta för mitt utseendes skull, men tanken på att jag ändå inte skulle ha någon särskilt större chans med någon i framtiden så blev det samma svar där. Varför ens försöka.
 
Att sluta för pengarnas skull, var väl lika onödigt med mina tankar på hur viktiga pengar och materiella saker varit för mig och omöjligheten att riktigt kunna spara till någonting förut så var detta också en onödighet.
 
Jag tror aldrig att jag sorgätit godis för att jag skulle må bättre för att jag åt det. Jag åt det för att det var lättillgängligt och för att jag inte behövde anstränga mig särskilt mycket. Det var enkelt att köpa och bara börja äta. Ingen oro över tillagning eller att det skall vara en massa olika ingridienser. Mitt beroende byggdes upp mer och mer tills jag behövde det för det sug som kom fram inom mig.
 
En orsak till varför jag så gärna ville ha någon att älska var att jag kunde arbeta bort mitt beroende och fylla det med kärlek till den andra personen. Det fungerade bra för mig i mitt förra förhållande, men bara så länge hon inte ville ha godis. (Risken hade varit stor att jag fortfarande hade gått tillbaka till mitt godisätande som innan. Sedan drack jag fortfarande mycket cola under den tiden.)
 
Jag har på eget bevåg försöka att sluta nu när jag har mått så mycket bättre, men jag märker hur svårt suget sitter fast i mig. Många gånger så har jag försökt att bara köpa en liten sak och nöja mig med det. Att gå in i en affär så går jag och tänker på det hela tiden. När jag ser någon äta så tänker jag på det hela tiden. Det hjälper absolut inte att jag jobbar på ett cafe heller där det ibland tillverkas så alldeles för goda saker. Att ta lite gran hjälper inte tillräckligt länge. Känslan som kommer är samma när jag försöker hålla andan under vattnet, men inte klarar av det längre.
 
Nu försöker jag igen och avsluta mitt sockerberoende, men det är annorlunda den här gången. Innan jag gick iväg till bröllopet förra lördagen så riktigt tyckte jag om mitt utseende på ett som jag aldrig gjort förut. Att vara uppklädd som jag aldrig varit innan. Att bara tycka om mig själv.
 
Efter dagen var över och jag riktigt kände nöjdhetskänslan inom mig så kom tanken att jag borde sluta med allt ätande av sötsaker. Jag gör det inte för någon annans skull, utan jag gör det för min egen skull. Att jag förtjänar att tycka om mig själv ännu mera och vara ännu mera nöjd.
 
Det har gått rätt bra, men jag har fått en hungerkänsla som jag inte haft förut. Jag äter så mycket mera och när det inte finns något annat i närheten hjälper denna till också att öka på viljan till lite godis till oanade höjder. I fredags så var jag ute och åt, men efteråt så var jag fortfarande fruktansvärt hungrig så det blev en påse innan jag gick på bio. I söndags så blev det tre normala glas cola. Igår blev det en kaka och idag blev det två kakor.
 
Totalt är det fruktansvärt lite för mig på tretton dagar.
 
Jag är dock väldigt osäker om jag kommer att klara av det. För att klara av det så tror jag att hela jag måste vara med på resan, hela tiden. Det är svårt att hålla sig på topp särskilt länge när det finns sådana frestelser som jag är så svag för. Jag skulle vilja lova till er som läser att den här gången skall det fungera. Men jag kan inte lova saker som jag inte vet om jag kan hålla.
 
____________________
 
Jag läste om ett test på barn som gick ut på att ge dem först en godisbit. Barnet fick äta godisbiten direkt om denne ville, men om den väntade i trettio minuter så skulle den få ytterliggare en godisbit. När barnen hade vuxit upp så kollade de upp hur det hade gått för barnen när de kommit ut i arbetslivet. De som väntade på godisbiten hade klarat sig mycket bättre än de som inte väntat. De hade lärt sig kunskapen med att vänta på något bättre och större.
 
Jag själv hade varit den som direkt ätit upp godisbiten, men det är aldrig för sent att börja lära sig att tänka om.
beroende - godis - sluta - socker