Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Tvivel

Tvivel

Senast jag skrev om tvivel så var det faktiskt en rejält jobbig dag. Den massiva tvivlet jag kände just den dagen.
 
Nu är det ett nytt tydligt tvivel jag känner inom mig. Inte alls så starkt, men där ändå. Visserligen är oro och tvivel ungefär samma sak, men oro är något jag känner hela tiden oavsett om jag skulle tycka att jag gör rätt eller inte, samtidigt som tvivel är det som kommer fram när jag har haft den stora känslan att jag gör rätt, men efter en stund kommer tankarna på om jag gjorde fel i alla fall.
 
Oftast går tankarna att jag gjorde nog rätt, men tänk om.
 
Att stå upp för mig är inte lätt. Att lära mig säga nej till alla de småsaker jag alltid brukade göra åt andra innan utan att tveka kan ibland få mig att känna mig lite taskig.
 
Samtidigt som jag håller på så märker jag hur ofta andra frågar mig om småsaker hela tiden fastän jag är längre bort eller håller på med något annat. Det har aldrig spelat någon roll innan hur upptagen jag har varit, utan jag har alltid varit där. Min tid har inte betytt någonting för mig själv.
 
Direkt efter jag skrev detta så var jag tvungen att pausa.
 
Med en stor överraskning så började tårarna komma när faktiskt verkligen inser hur förbannat lite värt min tid har varit värt för mig själv. Hur mycket tid jag har spenderat för att bara få minsta gnutta kärlek eller respekt genom att hela tiden göra det lilla extra. Men samtidigt drömma om att få någonting som jag aldig totalt har kunnat gett mig själv tidigare.
 
Visst så kommer jag fortsätta att hjälpa och vilja att vara där för andra, men jag har sagt till så många andra att det gäller att prioritera sig själv innan man kan prioritera andra. Detta gäller också saker som jag själv gör eller vill göra. Men för en gångs skull är jag redo att vilja hitta på saker som är viktiga för mig själv och då får tyvärr andra hamna efter. Jag hoppas att jag kan bli omtyckt och respekterad för det också.
 
Jag är stolt över många saker jag har gjort och jag respekterar många saker jag håller på med.
 
Men....
 
Aldrig riktigt helt. Jag håller mig tillbaka och fastän att jag den här gången är säker på att jag gör rätt för mig själv ,så sitter tvivlet om utifall jag gör rätt och trycker ner mig. När jag försöker tänka tillbaka så tror jag att jag aldrig riktigt har haft fel när jag trott någonting, men tvivlet har stoppat mig att göra det jag vill göra. Så jag har aldrig fått reda på om det varit rätt eller inte. Många gånger hade jag nog viljat att prova.
 
(Men här kom tvivlet igen. Tanken om jag bara försöker övertala mig själv, men jag tycker att allting stämmer för mig.)
 
Jag tror att jag har kommit tillräckligt långt i min utveckling att jag behöver inte vara där hela tiden. Att jag kan säga till när jag håller på med en annan sak och kunna göra den klart först utan att ha känslan att andra behöver mig hela tiden. Det är skrämmande att förändra den jag är på det här sättet eftersom det känns som om det har gått riktigt bra. Småsteg, men tillräckligt stora för att jag skall märka det och tänka på det.
 
Tillräckligt stora för att jag skall få tvivel på det jag gör. Tillräckligt stora för att få dåligt samvete för saker andra antagligen inte ens reagerar på och märker.
 
Vid frågan borde inte varje människa få möjligheten att styra sitt liv om de klarar av det?
 
Svaret vid alla andra är utan tvekan ja.
 
Svaret vid mig själv är äntligen ja, men jag tvivlar på om jag klarar av det.
 
Genom att skriva ner detta så hoppas jag att jag kan få tvivlet att försvinna. Jag känner mig säkrare nu på att jag gör rätt än alldeles innan. Det gäller väl för alla andra att vänja sig vid att jag inte är där och hjälper till med allting direkt. Men om jag har tid och kan gör jag det gärna, men jag måste fortsätta träna på att det jag håller på med själv just nu är ofta viktigare för mig. De flesta personer kan man hjälpa om de kan vänta och inte klarar av det själva. De flesta personer klarar av mer än vad man tror och de flesta accepterar nog att jag inte alltid har tid, även om jag själv har haft svårt att lära mig detta.
hjälpa andra - ta vara på sig själv - tid - tvivel
Timeoftiger

Efter solskenet kommer regn och tvärtom! Du gör det bra! Och fin design!

Svar: Tack för dina kommentarer. De värmer inom mig. Skall försöka komma ihåg att leta efter boken. Svårt att hitta en ursäkt när man arbetar på ett bibiliotek.
Ola Svanström

Timeoftiger

Jag kommenterade även idag men tryckte på SKICKA knapp och blev då åter anonym... var inte meningen.

Svar: har hänt mig också
Ola Svanström