Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Säg ingenting om detta

Säg ingenting om detta

Har ni någonsin varit med om att andra säger att du inte skall få prata om en viss sak för en eller annan orsak. Det fastnar mycket mer än vad det i många fall borde. Undrar hur många saker som vi känner oss dumma för att prata om kommer ifrån att vi hört någon säga att vi inte borde prata om det bara för att vi borde skämmas.
 
Som jag skrivit lite om så spelar jag bordsrollspel och har gjort det ända sedan jag gick i mellanstadiet. Detta har varit min hobby och många gånger min enda orsak till glädje under uppväxten. I grunden handlar det om att jag och några till sitter runt ett bord och spelar ett avancerat spel tillsammans som fortsätter och förändras med tiden. Det finns nog många förklaringar över vad det är, så om någon vill läsa mer om det så finns det på wiki.
 
Det finns många vuxna personer som håller på med det fortfarande och jag vet personer som säger att jag inte skall säga att jag håller på med det. Att detta är någonting att skämmas över och att andra som inte vet vad denna hobby innebär. Detta har gjort att många gånger när jag pratar om det och särskilt nu när jag skriver om det så känns det svårt. Jag skämms över en sak som är viktig för mig och som har varit den enda tillgång till social träning jag har haft i mitt liv.
 
Detta gäller också mycket psykiska problem. Jag har lärt in sig att inte tala om dem. Jag har lärt mig att inte visa mig svag för omvärlden. Jag har lärt mig att jag inte skall vara speciell hos omvärlden. Jag har lärt mig att inte gråta så omvärlden får reda på det. Jag har lärt mig att inte fråga om hjälp. Jag har lärt mig att inte bråka om någonting. Jag har lärt mig att inte vara andra till besvär. Vissa saker kommer inte för att någon har sagt åt mig att inte göra det utan genom att märka hur samhället i genomsnitt pratar om vissa saker. Hur andra gör i min närhet.
 
Jag kämpar mot allting jag har lärt mig in i benmärgen idag. Prata om problemen. Om inte jag får hjälp så känner jag mig inte så ensam när jag får reda på att det finns så många fler. Det finns ingen svaghet hos någon. De svagheter vi ser hos andra innebär att de har en enorm styrka för att övervinna dem och fortsätta med livet. Alla är unika och gör det till mycket mer än bara ett ord. Att gråta inför andra och inte känna sig fruktansvärt sårbar baseras nog väldigt mycket på hur de andra beter sig. När jag frågar om hjälp har jag märkt att så många vill hjälpa till men vågar inte fråga om du vill ha hjälp för olika orsaker till exempel att de tror att du skall få dåligt samvete för att ta emot hjälp. När någon är till besvär så är det då saket och ting blir intressanta. Detta beror dock väldigt mycket på resten av omgivningen.
Andrea

Fantastiskt att få ta del av dina tankar som berör själ o hjärta. Tack Ola!
Andrea