Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Ångest

Ångest

Ångest är enligt wikipedia ett sinnesstillstånd som karakteriseras av stark rädsla, nervositet eller oro, vare sig det är situationsbetingat eller inte, men som inte beror på ett faktiskt hot eller en överhängande fara.
 
Ångest är någonting alla får ibland i livet i olika nivåer. Det kan vara obeskriviligt illa för vissa. Det kommer in som massiva vågor som sveper bort personen totalt och lämnar spillror kvar. Vågorna kommer om och om och om igen utan att det finns något sätt att kunna skydda sig. Man hinner aldrig bygga upp sig igen innan nästa våg kommer och river allting igen. Rädslan för nästa våg är nästan lika illa som vågen i sig själv, vilket gör att man inte orkar bygga upp sig eftersom allting kommer att rivas igen.
 
Jag tror många får bara ett par stora vågor under hela livet, och ett flertal små vågor som gör livet svårt men inte outhärdligt. De flesta när det händer saker så förstörs inte så mycket eller man hinner bygga upp sig själv innan nästa våg kommer. Man hinner kanske till och med förstärka sig själv så att det blir lättare nästa gång.
 
Det finns också många som får en stor våg som förstör allting och det finns inte så mycket kvar. Vissa stora händelser kan förstöra ens liv totalt och ta bort styrkan för att bygga upp igen. Det lämnas helt öppet för att nästa våg som kanske inte händer förrän lång tid senare igen.
 
För min egen del så är det mycket mer förrädiskt. Det började som bara lite smått på ytan och sakta men säkert ökade i styrka. Jag visste inte vad som hände förrän det var försent. Vattnet stannade kvar och hotade att dränka mig varenda dag. Ångesten var något som var normalt för mig. För min egen del så har jag lärt mig att jag kan inte få ut vattnet igen, men jag kan bygga över det. Alla hus är byggda som flottor på vattnet. Jag kan använda vattnet och göra det till en styrka. Ett sätt för mig att lättare klara av när vattnet ökar så flyter hela staden upp och förhoppningsvis klarar sig oskadd.
 
En av de svåraste sakerna är nog också att ibland kan man råka ut för ångest utan någon våg. Ibland raserar allt utan att man ser det komma. Det är som om allt vatten direkt ramlar ner från himmlen och förstör allting. Det är väldigt svårt att bygga försvar från något som ibland kan komma från alla håll.
 
Eftersom ångest var ett normalt beteende så hade jag svårt först att förstå vad det ordet innebar när andra säger eller skriver det. Jag har mycket lättare nu eftersom jag vet hur det är att inte ha så varje dag. Ångest är i psykiatriska sammanhang ett väldigt starkt ord. Det är inte bara att man är nervös eller rädd, utan att det kontrollerar allt man gör. Ångest är inte någon speciell sjukdom utan mer symptom på någonting annat. Ångesten är nog det som gör det svårast för någon att överhuvudtaget må bättre. Det är ångesten som om och om igen drar ner en.
ångest