Länkvän.se - Sökoptimering med marknadsföring på Facebook & Twitter Länkbyten Fantastiskthelvete.blogg.se - Förstå problematiken

Förstå problematiken

Jag håller på och funderar på varför jag inte förstod hur illa det var. Varför jag inte kunde formulera de ord jag behövde för att kunna må bättre. Varför jag fortfarande har problem att formulera allt så som jag vill det.

Hur svårt skall det vara, jag är ju jag. Jag borde veta vad jag känner och hur jag mår.

Svårigheten är lika stor som för en person som varit blind sedan födseln att veta vad färgen blå är. Det är så svårt att veta saker som man inte vet att man borde veta någonting om.

Tänk dig sedan att enda sättet för dig att må bättre är att få veta vad färgen blå är. En sak som är omöjlig att klara av själv när man är blind.

För att sedan få hjälp av någon så måste den personen nog vara väldigt duktig. Nära nog omöjligt duktig på sin sak. Hur skall man förklara för en blind person vad färgen blå är, ännu mindre förklara hur man kan må bättre av veta om färgen blå.

Det hade väl varit trevligt om man kunde säga att blått är en blå färg och det är bra att veta detta och sedan var allt klart. Men som en blind människa så kanske blå kan mer förklaras som en känsla. Ljusblå kanske är en upplevelse av luft som försiktigt blåser i ens ansikte och mörkblått kan vara känslan av att sätta händerna i ljummet vatten.

Att ens förstå att det finns skillnader på olika färger känns meningslöst när man är blind och det känns som om man inte har någon som helst användning av detta. Man har tillräckligt stora problem med att vara blind så varför ens tänka på sådana saker. Men tänk på alla vackra färger som finns därute och säg att man inte kan bli gladare att se dem och förstå dem. När hösten kommer och löven i träden blir vackra olika färger. En snygg bil med sina linjer eller mönster. En bil med mjuk blå färg, eller arga eldslingor på sidan, eller häftigt svart. Att vara blind kan lättas med rätt kunskap och verktyg. Även om man aldrig får synen tillbaka så kan det vara skönt att kunna förstå mer om hur saker och ting ser ut och hur skillnaden på dessa påverkar personer.

Färger kan liknas känslor i olika tillfällen och kan vara till att förstärka olika saker. Såsom svart som natten. Rött som blod. Tänk så mycket mer vi kan göra om vi bara fick fler färger i vårt liv. 

Så jag har känt mig som om jag inte kunde prata om vad som var fel, eftersom jag inte ens förstod att något var fel. Jag hade inte lyckats se de färger som saknades i mitt liv. Jag har inte lyckats förstå någon som förklarade om de färger jag saknade. Men den gnagande känslan och förståelsen att andra såg saker som jag inte såg fanns där. Denna känslan gjorde allting så mycket svårare, och jag är glad att jag äntligen har kunnat förstå hur färgrann världen egentligen kan vara.

Jag har kommit så långt att jag till och med att jag förstått att det finns flera olika typer av blå.